När ska man inte använda visselblåsarfunktionen?
En visselblåsarfunktion ska inte användas för rapportering av personliga missförhållanden som endast påverkar den som rapporterar och dennes arbetssituation. Sådana missförhållanden hanteras internt och är inte är förenligt med kravet på ett allmänintresse. Kumbro uppmuntrar i stället till att sådana frågor tas upp av enskilda med sin närmaste chef, chefens chef eller HR-avdelningen, beroende på omständigheterna.
Exempel på tillfällen då funktionen inte ska användas är:
- Konflikter mellan den som rapporterar och en annan arbetstagare
- Synpunkter på ledarskapet
- Missnöje med lönesättning
Även om dessa konflikter och missnöjesyttringar är viktigt att hantera, är de i de flesta fall inte av allmänintresse och bör hanteras internt i respektive verksamhet.
Generella klagomål eller synpunkter på Kumbro
Generella klagomål eller synpunkter på Kumbro och dess verksamheter görs via info@kumbro.se.
Så visselblåser du
Kumbro är mån om att missförhållanden eller oegentligheter som inträffat i organisationen, och som kan skada verksamheten eller dess medarbetare, uppmärksammas och utreds så tidigt som möjligt.
Vi har valt att alla anmälningar tas emot och utreds av den externa aktören Human&heart HR AB och deras visselblåsartjänst ”Trust&heart” för att säkerställa rättssäkerheten. Visselblåsarfunktionen används för att rapportera alla typer av missförhållanden eller oegentligheter av allmänintresse.
Efter att Human&heart gjort en första bedömning av ärendet kan även behöriga personer inom Kumbro ta del av uppgifterna som lämnats i syfte att bedöma om ytterligare utredning behövs.
En anmälan till visselblåsarfunktionen kan göras anonymt.
Du kan göra din anmälan på följande sätt:
- Digital anmälan via Trust&heart: Till anmälan https://visselblasning.trustheart.se/kumbro
- Anmälan via telefon: 08-82 40 00, öppet kl. 8-16
- Anmälan via brev: Trust&heart, Pelle Bergs backe 3c, 791 50 Falun.
- Du kan också träffa en utredare från Human&heart för att göra anmälan.
Läs igenom informationen om bland annat när och hur en anmälan görs, innan du gör din anmälan.
Att tänka på innan du anmäler
Du är skyddad mot repressalier enligt gällande rätt om du rapporterar in situationer där du har skälig anledning att anta att information om missförhållanden är sanningsenlig.
Du har rätt enligt lag att vara anonym både i relation till den som tar emot din visselblåsaranmälan och till din arbetsgivare. Samtidigt önskar vi att du vågar vara öppen med vem du är för att vi på bästa sätt ska kunna utreda vad som har inträffat.
Efter det att du lämnat in din rapport
När du lämnat in din rapport skapas ett ärendenummer och en handläggare tilldelas ditt ärende.
- Det görs en intern jävskontroll för att säkerställa att ingen handläggare står i intressekonflikt till det som har rapporterats.
- Du får ID och lösenord så att du kan följa ärendets status via den digitala visselblåsartjänsten.
- Du kommer att inom sju arbetsdagar få uppföljning av ärendets status. Du kan välja bort att få uppföljning i till exempel ärendebeskrivningen.
- Handläggaren kan komma att vilja ha kontakt med dig. Ni kan ha kontakt utan att du röjer din identitet.
Om du valt att få uppföljning på ärendet kan du logga in med de uppgifter du får när du rapporterade om ett missförhållande. Du kan då fortsatt, om du så önskar, vara anonym gentemot handläggaren.
Om du valt att lämna kontaktuppgifter kan handläggaren komma att kontakta dig för att ställa eventuella frågor. Dina kontaktuppgifter lämnas inte ut från Human&heart utan ditt uttryckliga medgivande.
Åtgärder och konsekvenser av anmälan
Om det finns anledning att anta att missförhållanden eller andra allvarliga situationer inträffat, beslutas det om en utredning. Utredningen innebär att interna eller externa utredare fördjupar sig i anmälan.
Utredare hos Human&heart lämnar en rekommendation om fortsatt hantering till ansvarig för Kumbros interna visselblåsargrupp. Kumbros interna visselblåsargrupp gör därefter en bedömning om ärendet ska utredas internt eller externt. Om någon av personerna i visselblåsargruppen omfattas av anmälan exkluderas denna från utredningen.
Oavsett vilken typ av utredning som görs är den som rapporterat om missförhållanden skyddad av sekretess, samt gentemot repressalier och hindrande åtgärder.
Om din rapport är uppsåtligt falsk
Om du rapporterar situationer som du vet inte har inträffat eller om du lämnar uppenbart vilseledande information har du inte skydd enligt gällande lagstiftning. Du får inte heller göra dig skyldig till brott när du rapporterar en situation.
Uppenbart falska eller vilseledande anmälningar kan komma att bli föremål för utredning.
Andra sätt att visselblåsa
Externa kanaler
Som ett alternativ till att använda den interna rapporteringsförfarande kan du även rapportera om missförhållanden direkt till särskilt utvalda svenska myndigheter (extern rapportering) utan risk för repressalier. Vilken myndighet du ska rapportera till beror på karaktären av det missförhållande som du rapporterar om. Rapporteringen ska göras med hjälp av etablerade rapporteringskanaler avsedda för rapportering om missförhållanden hos den relevanta myndigheten.
Så här behandlar vi dina personuppgifter
All behandling av personuppgifter inom ramen för Kumbros visselblåsarsystem sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. Behandlade personuppgifter raderas normalt inom två år efter att en utredning om ett rapporterat missförhållande avslutats.
Vid bedömning och utredning av anmälningar via visselblåsartjänsten behandlar vår samarbetspartner Human&heart personuppgifter i egenskap av personuppgiftsansvarig. Här kan du ta del av deras integritetspolicy.